Har ditt företag problem med att nå nya kunder? Idag ser man att företag för en nästan daglig kamp i jakten på en ökad omsättning. Marknadsföring är – och ska verkligen vara – en stor del av den budget man sätter ihop. Men, det som kommit att ändras gällande marknadsföring är att den mer traditionella vägarna idag inte alls ger samma effekt. För företag kan en nu inriktning vara något som verkligen kan bära frukt. Att anlita en SEM-byrå är något som kan ge extremt god avkastning.
Spelplanen för marknadsföring har förändrats kraftigt under de senaste 10-15 åren. Vilket har undgått ganska många företag som fortfarande till stor del stoppar in pengar en masse i det svarta hål som traditionell marknadsföring till stor del innebär. Att annonsera pliktskyldigt i tidningar av gammal vana är ett klassiskt exempel på detta. Visst, du kanske fångar uppmärksamheten hos de som läser tidningen.
Men, hur många är det idag som köper en tidning och hur många av dessa tillhör egentligen den målgrupp du vill fånga med din annonsering? Det handlar om höga kostnader med lite avkastning.
Anlita en SEM-byrå för digital marknadsföring
Ser man till modern marknadsföring så handlar det om att synas på internet och i synnerhet på Google. Du vill fånga upp kunder som söker på ord som matchar den verksamhet du har, de produkter du säljer eller de tjänster du erbjuder. Genom att ranka högt på Google under vissa sökord så kommer du att ha fördelen i att du redan får besökare som har intresse av dina tjänster – eller dina produkter – och genom en välskriven och intressant hemsida så fångar du upp dem och knuffar dem mot köpknappen. För att ranka högt på Google så krävs emellertid ett hårt arbete och professionell hjälp som sker av en SEO-byrå.
SEO betyder Search Engine Optimization och kortfattat så kan en SEO-byrå genom texter, genom länkar och genom att visa Google och denna sökmotors algoritmer att man har ett relevant innehåll få en hemsida att klättra i den organiska rankingen. Ju högre upp man hamnar i denna, desto bättre är det. Allra längst upp finns emellertid annonser och detta leder oss till en SEM-byrå. En SEM-byrå har nämligen specialiserat sig på annonsering och på att driva kampanjer via Google Ads. Detta innebär att man betalar per klick som äger rum.
SEM står för Search Engine Marketing och denna tjänst kan vara ytterst bra sett till framtida avkastning. Rätt anpassad och rätt genomtänkt så kan en kampanj innebära ett rejält lyft för ett företag som hittar den målgrupp man riktar in sig på och där man direkt kan fånga upp nya kunders intresse. Vad är då bäst av dessa två alternativ?
SEO och SEM kan kombineras
Vi skulle säga att både SEM och SEO har tydliga fördelar. Ser man till SEM så handlar det om att kickstarta och om att direkt kunna fånga upp nya kunder – men under en begränsad tid. SEO handlar om ett mer långsiktigt jobb där resultatet kan dröja – men då de väl kommer så blir det också väldigt lukrativt.
Det bästa, enligt oss, är att kombinera båda alternativen. Väljer du en kombinerad SEO- och SEM-byrå så får du ut maximal effekt av de pengar du lägger på marknadsföring och du får ut både det långsiktiga som ett gediget SEO-arbete för med sig, samtidigt som du får den flygande start som SEM ger.